أقسام







مجلة حراس مصر

مجلة حراس مصر
مصرية ..باقلام وطنية تحت التأسيس

مال .. و مقال .. و بينهما جورنال ..


مؤنس زهيرى يكتب على باب الوطن 

----------------------------
دائما و ابدا ما تبدأ القصة بالحوار التالي ..

- يعني هو زكي بك احسن منك في ايه ؟؟

- احسن مني في ايه .. دا مصانعي تضرب مصانع ابوه بالجزمه .. انت بتتكلم ازاي .. دا انا رأسمال شركاتي اده سبع مرات بالميت ..

- يا باشا انا ما اقصدش المصانع و الشركات .. انا قصدي الجورنال اللي عمله و كل واحد بقي ماسكه بيقرا فيه في كل حته في البلد ..

- يا بني انا ماليش في الجرايد و الكلام الفارغ ده .. انا شغلتي الفلوس .. الفلوس عندي و في ايدي بتولد فلوس ..

- ما انا قصدي الفلوس يا باشا .. الجورنال اهم من الفلوس .. هو اللي بيجيب الفلوس .. و بعدين يا باشا انت صلاة النبي يعني لامؤاخذه مش ناقص فلوس .. انت عاوز تظهر و تبان في المجتمع انك صاحب رسالة ..

- رسالة !! قصدك رسالة بضاعة يعني ؟؟

- يعني .. حاجه زي كده يا باشا .. ما هو اللي احنا حنشتغل فيه بضاعة برضه ..و هي دي الموضة اليومين دول ..

- هات م الاخر .. عاوزني اعمل ايه يعني ؟؟

- جورنال .. تعمل جورنال يا باشا يبقي معروف انك صاحبه و كام واحد من الشباب المتخرج جديد و مش لاقي شغل يعملوا اجدعها جورنال .. و كام صحفي م اللي مشهورين يكتبوا كام مقال م التقال يهاجمو اي حد كبير في البلد و اعمل لك بعد كده خناقة معاهم و نمشيهم و حسبة اتنين ثلاثه مليون .... و اسمك يبقي زي الطبل في السوق .. قصدي في الاعلام اللي خوتونا بيه اليومين دول ..

- و نسميه ايه الجورنال بتاعك ده ؟؟

- ع الموضه يا باشا .. نسميه الثورجيه .. او نسميه ثوار التحرير .. اهو اي اسم فيه حكاية الثورة دي .. و اللي تشوفه معاليك ..

- ايوه .. و اكتب اسمي عليه اني رئيس مجلس الادارة .. برافو عليك ..

- تمام يا باشا .. اهو كده الشغل ..

- انت شجعتني و ادتني فكرة انقح .. هاعمل قناة فضائية سياسية و اجيب كام مذيع و كام مذيعة من اللي عليهم العين .. و هات يا برامج .. و هات يا خناقات و زعيق و ردح ..

- و يا سلام يا باشا لو عملت كمان حزب .. دا بقي مافيش اسهل منه دلوقتي .. حزب يكون مقاسك كده يا باشا ..

- ع البركة .. انا بالبس 45 عريض .. و يبقي يوريني سي زكي هو احسن مني في ايه ..

.. و هكذا تنتهي القصة و يولد الجورنال .. و تضيع الصحافة بين أصحاب المال و اصحاب المقال ..

ليست هناك تعليقات:

المشاركات الشائعة

اعلان

مجلة حراس مصر تصميم بلوجرام © 2014

جميع الحقوق محفوظة لمؤسسة الدفاع للتنمية وحرية الاعلام والابداع ..الاراء المكتوبة مسؤلية اصحابها . يتم التشغيل بواسطة Blogger.